Dag 12
Nelspruit til Phalaborwa via Kruger, 390 km

I dag var det tid for utsjekk etter 5 flotte dager på Birds Babble, vi skulle gjerne blitt lengre! Vi hadde en lang dag foran oss i Kruger nasjonalpark og allerede klokken 0530 ringte vekkerklokken. Etter en dusj og en rask frokost var vi på veien rett før klokken 0700. I dag skulle vi krysse ca. halve Kruger i lengderetning, noe som vil si drøyt 25 mil. Det høres kanskje ikke så mye ut men med tanke på at det er noe å se og stoppe for overalt tar det sin tid og man må være ute av parken før solnedgang, dvs. klokken 1800. I dag valgte vi å kjøre inn via Crocodile Bridge Gate som ligger helt ved grensen til Mosambik, denne porten kjørte vi ut av på en av våre dagsturer til Kruger da vi var her i 2013. Turen fra Nelspruit til porten tok ca. 1.5 timer og etter litt diesel fylling og påfyll av is til kjølebagen var vi klare til å kjøre inn i parken. Det kan for øvrig nevnes at alkohol og våpen må deklareres i porten samt at de fraskriver seg alt ansvar om noe skulle skje. Vi hadde hverken våpen eller alkohol (helt sant, det var drukket opp…) så vi kunne kjøre inn etter å ha betalt 150 kr pr. pers. Slettes ingen avskrekkende pris for en nordmann.
Vi hadde ikke vært i parken i mer enn en halvtime før vi fikk sett et dyr vi ikke har sett før, nemlig hyene! De var overaskende store og ikke minst stygge.. Vi så i alt 3 hyener, to som løp frem og tilbake over veien mellom noen biler som hadde hopet seg opp for å skue og en enslig en like etterpå som stod like ved veien og været. Etter ytterligere en halvtime fikk vi endelig se, og det er verdt å merke av i kalenderen, løve! Det skulle ta 3 Afrika turer før vi fikk krysset av løve på listen, men endelig fikk vi nå sett løve i det fri! Det var to hannløver som ruslet på en sandbanke langs elven, og det er el unødvendig å påpeke at de var store..
Etter ytterligere noen timer hadde vi sett haugevis av de vanlige dyrene som vanlig, men også enda en leopard som lå like ved veien og slappet av. Og når vi først var på sporet av rovdyr kom vi over en liten flokk med hunløver som lå og avkjølte seg under et tre, de så ganske så avslappet ut.. Mot slutten så vi enda noen løver og jammen kom vi over enda en leopard, denne gangen oppe i et tre. Etter ytterligere noen timer og haugevis av dyr senere kjørte vi ut av parken like før klokken 1800. Dagen i dag inkluderte løver, leoparder, hyener, krokodiller, flodhester, elefanter, bøfler, giraff, sebra, villsvin, struts, fiskeørn, gribb og haugevis av hjortedyr.
Vi hadde leid oss et rom på Buschveld Terrace Hotel on Kruger, et hotell 100 meter utenfor porten til nasjonalparken ved Phalaborwa gate, akkurat passe langt å kjøre etter en dag i parken.
Middagen ble inntatt i sentrumav Phalaborwa, nærmere bestemt på Spur.

Trykk for å se dagens bilder (48)