Dag 7
Mbabane , Swaziland til Nelspruit, Sør Afrika, 229 km

I dag var det tid for å komme seg tilbake til Sør Afrika etter det korte besøket i Swaziland. Før vi forlot landet hadde vi et par tre ting vi skulle se. Første stopp var Mantenga som vi egentlig ikke helt visste hva var for noe. Det lå bare et steinkast fra hotellet men når vi kom i porten ble det bare til at vi snudde. Her hadde de en guidet tur i en lokal landsby, et fossefall og litt dans å tilby. Siden neste tur ikke startet før klokken to og klokken nå var litt over tolv slo vi fra oss hele greie og reiste videre. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å bruke en grenseovergang som stengte klokken fire så vi hadde ikke så mye tid å slå i hjel. Istedenfor dro vi videre til neste attraksjon, Mlilwane wildlife sanctuary, som var et privat nature reserve hvor man kunne kjøre selv. De hadde ikke noen rovdyr å by på men de hadde mange forskjellige sjeldne hjortedyr og masse fugler. Veien gikk egentlig over det som best kan kalles jorder. Vi kjørte og knipset både det ene og det andre. Veien gikk gjennom noen porter og uten kart så kjørte vi bare litt på måfå. Veien gikk etter hvert gjennom busker og kratt i en skikkelig 4x4 vei og vi endte plutselig opp i bakgården til et hus. Her var det hengelås på porten så veien vi hadde tenkt til å ta tilbake var ikke tilgjengelig. Vi spurte en mann som holdt på ute i hagen og han mente vi måtte bare kjøre den samme veien tilbake, og så gjorde vi. Neste og siste stopp på turen var Sibebe rock, verdens nest største granitt stein, kun slått av Uluru/Ayers Rock i Australia. Det lå 10 km utenfor sentrum av Mbabane så det var heller ikke så langt hit. Vel fremme var det ikke så mye annet å gjøre en å ta et par bilder og kjøre tilbake. Klokken hadde nå blitt såpass mye at vi innså at vi ikke kunne bruke den planlagte grenseovergangen som stengte klokken 1600. Vi ble dermed nødt til å bruke den samme grenseovergangen vi brukte inn i landet to dager tidligere. Vi fryktet det verste med tanke på hvor strevsomt det hadde vært å komme seg inn i landet, men denne gangen gikk det overraskende greit og det tok ikke lange tiden før vi var tilbake i Sør Afrika. Målet for dagen var Nelspruit hvor vi hadde leid oss et hus for de neste 5 nettene. Veien dit var overraskende effektiv, noe man ikke alltid kan regne med i Sør Afrika, så det tok ikke mange timene før vi var fremme. Vi kom vel frem rett før mørkets frembrudd. Huset vi hadde leid, Birds Babble, var helt fantastisk! Her hadde vi to soverom, to bad, stue, kjøkken og en stor uteplass med eget basseng, her skulle vi kunne trives i 5 dager! Siden vi nå hadde fullt kjøkken gikk vi til innkjøp av litt mat slik at vi i hvert fall kunne lage oss frokost og sånn sett slippe å måtte dra ut for å spise hver morgen. Middagen ble nok en gang inntatt på Spur. Det må for øvrig nevnes at er en by som Nelspruit ligger rett i utkanten av Kruger nasjonalpark, den største parken i Sør Afrika hvor man kan se alt mulig av dyr Afrika har å by på.

Trykk for å se dagens bilder (19)